Edinburgh 3

Under dag nummer 3 ville vi gå upp till slottet. En bild i skuggan där vi båda kunde ha ögonen öppna.
 
Väl uppe märkte vi att vi inte direkt var ensamma om att vilja besöka denna plats. Men, som tur var svalde byggnaderna ganska mycket folk. Mycket japaner med selfie-sticks uppenbarade sig unde dagen. Kanske man skulle skaffa sig en sådan?
 
Utsikten var som vanligt bländande.
 
Tydligen fick skottarna lite hjälp från Sverige inom det militära. "The Scotch Military Discipline learned from the Valiant Swede".
Eftersom jag ska bli bibliotekarie när jag blir stor så var jag bara tvungen att ta kort på påsen som användes under Andra Världskriget. Den var tillgänglig för sjömännen på The Royal Navy krigsskepp och hur de då använde ett "mobilt" bibliotek. Tycker det visar hur betydelsefull biblioteksverksamheten verkligen är. 
 
Okej... det här med skottarnas kläder. Kiltar vet vi ju redan att de hade/har fortfarande. Men jag tror jag helt missat eller kanske ignorerat det som hänger framför, nämligen pälspartiet. Ser ni nästlängst till höger? Tycker det ser ut som ett grävlingsansikte.
 
Låt mig presentera Mons Meg!
Tycker att skylten talar för sig själv. Eller vad tycker ni?
 
Alla soldaters hundar låg begravda här. Ganska fint ändå.
 
Nere i fångarnas celler. Först tyckte jag att det inte såg så illa ut. Ganska mysigt med hängmattor, men insåg att jag var ganska dum och att det inte var lampor där då....
 
När vi var mätta på historia så gick vi till Armstrong, motsvarigheten till Beyond Retro. Heeelt underbart att leta igenom alla dessa kläder.
 
Mina fina medresenär!
 
Vi hamnade sedan på Greyfriars kirkyard. Här ligger många av Edinburghborna begravda och även hunden Bobby.
Tydligen ligger Bobbys husse begraven här också, och historien lyder att Bobby vaktade sin husses grav i flera år. Ganska fint ändå.
Vacker dag.
 
Mycket ondskefullt vackert att ta kort på.
 
 
 
Lite foton på oss. Lite nya konstellationer.
 
Hej hej!
Vandrade längs andra sidan Princes Street Gardens.
 
Sedan hamnade vi på Urban Outfiters och jag fastnade vid böckerna och Wes Anderson. Så var den dagen till ända. På återseende.
 
 
 
 
 
 
Resa | Edinburgh, Edinburgh Castle, Greyfriars Bobby, Greyfriars Kirkyard, Princes Street Gardens, Skottland, Urban Outfiters, Wes Anderson | |
Upp