Edinburgh 5

Hej!
 
Idag är det torsdag och schemat ser ut på följande sätt för min del:
 
-plugg
-skruva ihop ikea möbler
-plugg
-gå en promenad med min sambo (som också är hemma och pluggar! Lycka att ha sällskap! <3)
-plugg
-skruva ihop mer möbler
-plugg
 
Eller, så är förhoppningarna för hur dagen ska se ut.
 
Hur som helst, har fortfarande lite bilder från Skottland som jag vill visa, och i förra inlägget lovade jag att visa hur det såg ut när vi tog oss upp för Arthur's Seat. Väldigt fin utsikt och fridfullt på något sätt.
 
Det här är näst sista dagen under vår resa i Edinburgh och så här såg min frukost ut ungefär varje dag. Ett mer vegetariskt alternativ för den typiskt engelska frukosten. En vegetarisk jättegod korv, tomater, champinjoner, vita bönor i tomatsås, äggröra och ett sorts bröd. (Japp, äter ägg och fisk så vet inte om man kan kalla sig vegetarian. Men men, my choice, get over it) Och varje dag serverades det på blommiga tallrikar! Precis som man vill ha det ju!
 
Efter en stadig frukost begav vi oss först till en secondhand, tror det var en som samlade in till cancerforskning, där Emma hade sett två fina bokstöd i form av elefanter i trä. Hon hade inte kunnat släppa dom sen första dagen hon sett dom, så det var helt enkelt dags att gå och införskaffa sig dessa. Jag kikade runt på annat.
 
På vägen till lördagsmarknaden på Grassmarket hamnade vi på en jättesöt butik med blandat nytt och gammalt i klädväg. Kommer inte ihåg namnet på den (sånt är så himla irriterande! ) Men den var jättefin i alla fall. Här bakom kunde man prova kläder.
 
Älskar inredningen. Knasig och underbar!
 
 
Hittade så fina broscher där att jag nu ångrar att jag inte köpte någon när jag ser på bilden. Speciellt den fina hundbroschen i mitten. Någon som vet var jag kan hitta sådana i Sverige?
 
Här är vid marknaden i Grassmarket. Inte så stort som jag trodde men ganska mysigt. Även på vägen dit fick vi erfara den vänlighet som skottarna visat under resan. Vi hade lite funderingar på hur vi på bästa sätt skulle hitta dit, och stod med kartan i telefonen och pratade. Då kom en gammal man fram och frågade om vi ville ha hjälp. Det slutade med att han följde oss en bit på vägen. Så himla snällt! Och vi var så glada att han var uppvuxen i London för vi förstod honom på ett annat sätt än skottarna. Inget fel med skotsk dialekt, den är jättefin, det går bara lite snabbt ibland.
 
Här sitter vi, redo att avnjuta varsin vegansk(!) cupcake innan Arthur's Seat.
 
Finaste vännen med smarrig cupcake.
 
Här är min. DO I NEED TO SAY MORE? Precis, den var så god som den ser ut.
 
En text i marken som jag upptäckte innan vi begav oss. Helt sjukt när man tänker på det.
 
Några sista bilder.
 
Vi gick mot berget Arthur's Seat och hittade en stig. Till en stor väg. Med mycket trafik. Inte så bra. Men vi kom över i alla fall och möttes av bilden nedan. 
 
Ljuvligt va?
 
Vi gick runt och undrade var vi skulle gå upp.
 
 
Vi hittade en brant väg upp. (Vill poängtera att alla hade träningskläder, medans jag gick runt i klänning, kappa och en stor handväska. Såg inte direkt ut som att jag var klädd för aktiviteten, men det gick skitbra!)
 
Vände mig om ibland för att se så min resekamrat fortfarande var bakom mig. Skönt att veta, då jag började få lite handsvett. Lite höjdrädd är jag nog när jag tänker efter.
 
Den här stentrapppan gick vi uppför.
 
Här har vi kommit upp en bit i trappan.
 
Nu har vi nästan kommit upp. Blev inte så mycket bilder på vägen upp pga min nyfunna insikt om att höjdskräcken tydligen fanns kvar...
 
Den här bilden är från första etappen och här tog vi en paus för att äta körsbär som vi köpt med oss från Grassmarket.
 
Två glada men lite trötta resenärer. Och som vanligt kan jag inte hålla båda ögon öppna...
 
Så gott!
 
 
Det var 250 meter högt. Så stort också, kunde gå runt hur länge som helst.
 
Efter en vilopaus var det dags för sista etappen, allra högst upp skulle vi.
 
Yay! Högst upp!
 
Efter denna utflykt kurrade det i magen igen så vi bestämde oss för att ta oss ner.
 
Vi skippade trappan ner och tog istället en lite snällare stig tillbaka.
 
Behöver inte skriva så mycket. Bilden talar för sig själv tycker jag.
 
Hamnade på vegetariskt kafé, Henderson's. En cappucino var jag väl värd. (Beställde en bakad potatis med cheddar, fick in den och det var ett hav av cheddar, täckte hela min potatis. Såg inte så roligt ut, gott dock, men fick inte vara med på bild. Började skratta så fort den kom in, såg för jäkligt ut! )
 
Med helt okej utsikt. Arthur's Seat.
 
Sen var vi hemma för att ta igen oss lite. Här står Emma och poserar snällt framför dörren till Martin's guesthouse. Ett B&B kan man säga. Jättemysigt, men lite kallt på rummet! Dålig isolering tror vi.
 
En bild till, suddig och fin hehe.
 
Tänkte visa lite hur det såg ut där vi bodde. Här är tavlor på ägaren, Denise och hennes fina hund. Hunden var inne under en morgon vid frukosten och strosade runt. Jag kunde inte hålla mig borta så klappade hunden så mycket att den till slut lade sig till rätta under vårt bord. Det fanns två andra som jobbade där, speciellt under frukosten, men fick inte tagit kort på dem. Sorry!
 
Här åt vi frukost varje dag. Bordet till höger blev "vårt bord". Varje dag var det omaka blommigt porslin och varje kväll när vi kom hem fanns det en lapp på nybäddade sängen där vi fick kryssa för ett alternativ för vilken frukost vi ville ha dagen efter.
 
Andra sidan.
 
Mot fönstret.
 
Vårt rum.
 
Nu blev det en väldigt hopp från händelserna under dagen. Men här är min goda rätt jag beställde på David Bann på kvällen, en vegetarisk restaurang på St Mary Street som vi fick tips om från en person på Instagram. Dock var det många minus med resans sista restaurangbesök. 1. Servitrisen gav oss dyrt vatten medans alla andra hade vanligt, utan att vi hade bett om det. 2. Hon glömde vårt vin och vi fick det inte förrän mycket senare efter vi frågat om vart det tog vägen. 3. Vi ville ha salt och hon sa att hon skulle fixa det direkt. Sen var hon borta. Gick runt och plockade disk. Inte förrän Emma sa till henne igen så kom hon efter en stund. 4. Emma hittade ett hårstrå i maten. Japp, lite halvbra egentligen, men min mat var jättegod iaf. Slutade med att vi gick förbi en matbutik på väg hem så Emma fick köpa något annat. Utan hår.
 
 
 
På väg hem till rummet var jag tvungen att ta en sista bild på slottet igen. Kan inte få nog helt enkelt. Precis innan bilden är tagen stod vi vid ett övergångsställe och väntade på grön gubbe. Vi vågade sällan chansa utan väntade snällt tills det var vår tur att korsa vägen. För, om det är något minus med Edinburgh så är det trafiken. BIlarna kör jättefort och om de står stilla och man visar att man tänker springa förbi snabbt, så bryr de sig inte utan kör. Det som hände var att en kille trodde nog att han skulle hinna över i alla fall, men så klart kommer en bil precis när han börjar springa och han springer rätt in i bakre passagerardörren. Världens smäll, alla vid övergångsstället flämtar till, (inklusive jag) bilen fortsätter köra och killen springer iväg. En konstig och hemsk situation.
 
 
Bild tagen nästa dag, genom rutan på bussen som skulle till flygplatsen, sista dagen i Edinburgh och dags att åka hem. Jag skulle med ett tidigare flyg och Emma hade några timmar kvar att spendera i magiska staden. En helt underbar resa med en fin vän. Rekommenderar verkligen Edinburgh som ditt nästa resmål!
 
Cheers!
 
 
 
 
 
Resa | Arthur's Street, David Bann, Edinburgh, Grassmarket, Henderson's, Martin's Guesthouse, Resa | |
Upp